Fundamenten: Hfdst. 10. Het avondmaal

Hoofdstuk 10

Inhoudsopgave: Studie klik hier  
Fundamenten van het Christelijk geloof

Hoofdstuk 10. Het avondmaal

  • Lezen

    Mattheüs 26:26-29;
    1Korinthe 11:23-29

  • Brood en wijn,
    ‘normale’ etenswaren voor eet- en feesttafel.

    Toch neemt een bijzondere Gastheer deze elementen ter hand om als bijzondere voedingsmiddelen te dienen bij een bijzondere maaltijd. Een feestmaal waartoe Hij jou en mij uitnodigt en waarbij Hijzelf de toegang is.

    We spreken ondertussen over de tekenen (symbolen) van brood en wijn tijdens het Heilig avondmaal. ‘Avond-maal’, want de Heere Jezus stelde de maaltijd in op een avond, en wel op de avond van het Oudtestamentische Paasfeest (pesach of pascha), de vooravond van de Goede vrijdag waarop Hijzelf als Paaslam geslacht werd aan het kruis.

    Heilig’, want de maaltijd is afgezonderd van ‘gewone’ maaltijden / feesten; het is de maaltijd van de Heer(e) (1Korinthe 11:20).

    Zoals we in het vorige hoofdstuk al zeiden, is het avondmaal, evenals de doop, voorschrift van het Nieuwe testament, door de Heere Jezus Christus Zelf ingesteld.

    Het gaat om een symbolische maaltijd (zoals de doop een symbolisch bad is) als versterking van ons geloof. Zelfs vlak vóór Jezus’ via-dolorosa (lijdensweg) – waarvan Jezus precies op de hoogte is – gaat Zijn liefde naar ons uit (Johannes 13:1)!

    • Doop en avondmaal worden wel sacramenten genoemd.
    • Wat voor gedachten heb je bij het woord ‘sacrament’? Waarom?
    • Is de term op zichzelf fout?
    • Vertel iets over de praktijk van het avondmaal in jouw gemeente (indien van toepassing).
    • Hoe wordt in Handelingen 2:42 het avondmaal genoemd?
    • Kun je in dit vers ook iets opmaken over de frequentie van het vieren?
    • Vergelijk 1Korinthe 11:25b,26a.
    • Als de ander drie kern-elementen uit Handelingen 2:42 ‘vervluchtigen’ wat zal er dan van het avondmaal overblijven?
    • Hiermee in verband (voor de ‘Engels-gezinden’ in ons midden):
      in de Anglicaanse kerk wordt de term ‘holy communion’ gebruikt in plaats van avondmaal.
      Wat vind je van deze benaming?
    • Wat is het doel van de instelling van het avondmaal?
      1Korinthe 11:24slot,25slot.
    • Waarom is het wezenlijk dit doel scherp te houden?
    • De Heere Jezus stelt het avondmaal in op het Oudtestamentische Paasfeest (pesach, in het Grieks: pascha; het komt van een Hebreeuws werkwoord dat ‘voorbijgaan’ betekent).
      Zie Exodus 12. Exodus 12:13 staat centraal.
    • Wie en wat is de vervulling hiervan?
      Johannes 1:29;
      1Korinthe 5:7b
    • In het Oudtestamentische pesach zien we (dus) een treffende voorafschaduwing van het avondmaal en het paaslam wijst heen naar het ware Paaslam!
    • De etenswaren van de maaltijd van de Heere zijn brood en wijn.
    • Wat symboliseert (be-teken-t) het brood en het breken ervan?
    • Mattheüs 26:26;
    • 1Korinthe 11:23,24.
    • Met betrekking tot 1Korinthe 11:23,24:
    • vgl. de NBG-51 / NBV met de St.V / HSV.
    • Wat valt je op?
    • NBG-51 NBV
      23 Want zelf heb ik bij overlevering van de Here ontvangen, wat ik u weder overgegeven heb, dat de Here Jezus in de nacht, waarin Hij werd overgeleverd, een brood nam,
      24 de dankzegging uitsprak, het brak en zeide: Dit is mijn lichaam voor u, doet dit tot mijn gedachtenis.
      23 Want wat ik heb ontvangen en aan u heb doorgegeven, gaat terug op de Heer zelf. In de nacht waarin de Heer Jezus werd uitgeleverd nam hij een brood,
      24 sprak het dankgebed uit, brak het brood en zei: ‘Dit is mijn lichaam voor jullie. Doe dit, telkens opnieuw, om mij te gedenken.
      St.V HSV
      23 Want ik heb van de Heere ontvangen, hetgeen ik ook u overgegeven heb, dat de Heere Jezus in de nacht, in welke Hij verraden werd, het brood nam;
      24 En toen Hij gedankt had, brak Hij het, en zeide: Neemt, eet, dat is Mijn lichaam, dat voor u gebroken wordt; doet dat tot Mijn gedachtenis.
      23 Want ik heb van de Heere ontvangen, wat ik u ook heb overgeleverd, dat de Heere Jezus in de nacht waarin Hij werd verraden, brood nam,
      24 en nadat Hij gedankt had, brak Hij het en zei: Neem, eet, dit is Mijn lichaam, dat voor u gebroken wordt. Doe dat tot Mijn gedachtenis.

    • Sommigen vinden dat er bij het avondmaal van ongezuurd brood gebruik moet worden gemaakt, omdat dat ook bij de pesachmaaltijd het geval was. Reageer.
    • Wat symboliseert de wijn?
    • Mattheüs 26:27,28
    • 1Korinthe 11:25.
    • Wat betekent het dat we de tekenen van het gebroken brood en vergoten wijn ook daadwerkelijk – we nemen een brokje van de schaal en een slok uit de beker – nuttigen (tot ons nemen)?
    • Zó zeker als ik met mijn ogen het breken van het brood en vloeien van de wijn zie, zó zeker is het dat Jezus’ lichaam voor mij verbroken en Zijn bloed voor mij vergoten is.
      En zó zeker als ik het gebroken brood en de in de beker gegoten wijn tot mij neem, zó zeker is het dat ik door het geloof aan de Heere Jezus en Zijn offer aan het kruis deel heb en een band met Hem heb en via Hem ook met elkaar.
    • In 1Korinthe 11:25 wordt gesproken van het Nieuwe verbond of Nieuwe testament (tijd na Christus komst).
      Sommigen stellen het Oude verbond (tijd vóór Christus) er wel tegenover. Men zegt dan dat het Oude verbond gegrond is op Gods geboden die we moeten houden (redding door het doen van Gods geboden), terwijl het Nieuwe verbond gegrond is op Jezus’ bloed, Zijn zelf-offer, waar we door het geloof deel aan hebben (redding door het geloof).
    • Reageer (het kan je helpen te bedenken dat het avondmaal is ingesteld op de pesachmaaltijd).
    • Psalm 32
      Romeinen 4
    • Wat verkondigen we dus tijdens het vieren van het avondmaal?
      1Korinthe 11:26
    • Ons wordt schitterend Golgotha voor ogen geschilderd. We zien met onze ogen wat de Heere voor Zijn gemeente gedaan heeft om haar met God te verzoenen en deel te geven aan het eeuwige leven.
    • Wat wordt bedoeld met de woorden ‘totdat Hij komt’ die i.v.m. met vieren van het avondmaal worden gebruikt?
      Handelingen 1:11;
      1Thessalonicenzen 4:16
    • Wat leren we in verband hiermee uit Mattheüs 26:29?
    • Wat leren we in 1Korinthe 11:27 over de manier waarop we aan het avondmaal deelnemen?
    • Wanneer drink eet en drink je ‘onwaardig’?
    • Vandaar 1Korinthe 11:28. Waartoe worden we hier opgeroepen?
    • Wat lezen we nog in 1Korinthe 11:29 ?
    • Wat betekent het ‘niet onderscheiden van het lichaam van de Heere
      (vergelijk de weergave van de NBV)’?
    • Wat kunnen misbruik van het avondmaal of andere zonden in de gemeente die voortwoekeren veroorzaken?
      1 Korinthe 11:30.
    • Kunnen we het ook omdraaien, ik bedoel: als wat in vers 30 genoemd wordt in de gemeente plaatsvindt, wijst dat altijd op zonde en misbruik van het avondmaal?
    • Een heel ander vraag: wat denk je naar aanleiding van vers 28 en 29 over het toelaten van kinderen bij het avondmaal?
    • Laat je je door de bijzonder Gastheer, Gods eigen Zoon, aan Zijn bijzondere tafel nodigen? Zijn er voor jou barrières in verband het vieren van Zijn maaltijd?
    • Hoe kunnen die geslecht worden? Kunnen we elkaar er bij helpen (bv. biddend)?
    Kom en laat je door de maaltijd
    van de Heere Jezus versterken!
    Viering Heilig Avondmaal