In wezen komen in dit hoofdstuk allerlei lijnen uit de voorgaande hoofdstukken samen: leven met en voor God, waarbij het ons overkoepelend gaat om Gods eer (hoofdstuk 4 – punt A).
Het heeft natuurlijk alles met ons christenleven en onze heiliging te maken, zaken die we in hoofdstuk 7 over de Heilige Geest en Zijn werk hebben aangeroerd. In de Heere Jezus Christus ben je heilig (Efeze 1:1Efeze 1:1-21 Paulus, een apostel van Jezus Christus door de wil van God, aan de heiligen en gelovigen in Christus Jezus die in Efeze zijn:2 genade zij u en vrede van God, onze Vader, en van de Heere Jezus Christus. spreekt van ‘heiligen’), maar nu word je ook opgeroepen heilig te leven: 1Petrus 1:15,161Petrus 1:15,1615 Maar zoals Hij Die u geroepen heeft, heilig is, word zo ook zelf heilig in heel uw levenswandel, 16 want er staat geschreven: Wees heilig, want Ik ben heilig..
Dat wil zeggen: door God afgezonderd van de zonde tot Zijn eigendom, worden we nu opgeroepen in plaats van te zondigen, Hem toegewijd te leven. Hierbij is sprake van een proces dat je doorloopt – een veranderingsproces dat God door de Heilige Geest in jou en mij wil verwezenlijken.
Alle heiliging, alle christenleven begint – voortdurend – met ons persoonlijk contact met God, waarbij ons de hoofdstukken 1 en 6 in gedachten komen: het bezig zijn met de Bijbel (Gods spreken tot jou, waarin het leren kennen van God een centrale plaats inneemt) en gebed (jouw antwoord naar God toe op Zijn spreken).
Laten we breed beginnen: ons contact, onze omgang met God heeft verband met het hele leven, ons hele dagelijks breed uitgewaaierde christenleven, met al zijn up’s en down’s, met werken en ontspanning, met eten en drinken, met onze thuissituatie, onze gemeente en de maatschappij waarin we ons bewegen.
God wil hierin met ons optrekken en wij mogen met Hem optrekken. Met Hem wandelen, noemt de Bijbel dat.
Wat is daarbij van wezenlijk belang?
Mattheüs 22:37-40Mattheüs 22:37-4037 Jezus zei tegen hem: U zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel en met heel uw verstand. 38 Dit is het eerste en het grote gebod. 39 En het tweede, hieraan gelijk, is: U zult uw naaste liefhebben als uzelf. 40 Aan deze twee geboden hangt heel de Wet, en de Profeten.
Mattheüs 22:37-40Mattheüs 22:37-4037 Jezus zei tegen hem: U zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel en met heel uw verstand. 38 Dit is het eerste en het grote gebod. 39 En het tweede, hieraan gelijk, is: U zult uw naaste liefhebben als uzelf. 40 Aan deze twee geboden hangt heel de Wet, en de Profeten. gaat samen met De Tien geboden. Hoe?
De Tien geboden, die verder in de Bijbel worden uitgewerkt, zijn kernleefregels.
Welke tien kernzaken komen ter sprake? Exodus 20:1e.v.Exodus 20:1-171 Toen sprak God al deze woorden: 2 Ik ben de HEERE, uw God, Die u uit het land Egypte, uit het slavenhuis, geleid heeft. 3 U zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben. 4 U zult voor uzelf geen beeld maken, geen enkele afbeelding van wat boven in de hemel, of beneden op de aarde of in het water onder de aarde is. 5 U zult zich daarvoor niet neerbuigen, en die niet dienen, want Ik, de HEERE, uw God, ben een na-ijverig God, Die de misdaad van de vaderen vergeldt aan de kinderen, aan het derde en vierde geslacht van hen die Mij haten, 6 maar Die barmhartigheid doet aan duizenden van hen die Mij liefhebben en Mijn geboden in acht nemen. 7 U zult de Naam van de HEERE, uw God, niet ijdel gebruiken, want de HEERE zal niet voor onschuldig houden wie Zijn Naam ijdel gebruikt. 8 Gedenk de sabbatdag, dat u die heiligt. 9 Zes dagen zult u arbeiden en al uw werk doen, 10 maar de zevende dag is de sabbat van de HEERE, uw God. Dan zult u geen enkel werk doen, u, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienaar, noch uw dienares, noch uw vee, noch uw vreemdeling die binnen uw poorten is. 11 Want in zes dagen heeft de HEERE de hemel en de aarde gemaakt, de zee, en al wat erin is, en Hij rustte op de zevende dag. Daarom zegende de HEERE de sabbatdag, en heiligde die. 12 Eer uw vader en uw moeder, opdat uw dagen verlengd worden in het land dat de HEERE, uw God, u geeft. 13 U zult niet doodslaan. 14 U zult niet echtbreken. 15 U zult niet stelen. 16 U zult geen vals getuigenis spreken tegen uw naaste. 17 U zult niet begeren het huis van uw naaste. U zult niet begeren de vrouw van uw naaste, noch zijn dienaar, noch zijn dienares, noch zijn rund, noch zijn ezel, noch iets wat van uw naaste is.
Het gaat in de Tien geboden om ethische geboden, die ook in de Nieuwtestamentische tijd (de tijd na Jezus’ komst) gelden. (Dit in tegenstelling tot schaduw-wetten die naar de Heere Jezus en Zijn werk wijzen en sinds Jezus’ komst 2000 jaar geleden niet meer ‘in functie zijn’.)
Toch zijn er in de Nieuwtestamentische uitvoering enig wijzigingen. Welke?
Onze levenswandel met God kan met beproevingen c.q. verzoekingen gepaard gaan.
Wat zie je daarvan in Psalm 25?
Wat leren we in de psalm (Psalm 25 dus) hoe David daarmee omgaat, hoe hij verder kan? Zie ook Psalm 16:8Psalm 16:8Ik stel mij de HEERE voortdurend voor ogen;
omdat Hij aan mijn rechterhand is, wankel ik niet..
Aansluitend bij het voorgaande: beproevingen / verzoekingen, in Gods vaderhand worden ze gebruikt om ons te vormen.
Wat zien we hierover in Johannes 15:1-8Johannes 15:1-81 Ik ben de ware Wijnstok en Mijn Vader is de Wijngaardenier. 2 Elke rank die in Mij geen vrucht draagt, neemt Hij weg; en elke rank die vrucht draagt, reinigt Hij, opdat zij meer vrucht draagt. 3 U bent al rein vanwege het woord dat Ik tot u gesproken heb. 4 Blijf in Mij, en Ik in u. Zoals de rank geen vrucht kan dragen uit zichzelf, als zij niet in de wijnstok blijft, zo ook u niet, als u niet in Mij blijft. 5 Ik ben de Wijnstok, u de ranken; wie in Mij blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht, want zonder Mij kunt u niets doen. 6 Als iemand niet in Mij blijft, wordt hij buitengeworpen zoals de rank, en verdort, en men verzamelt ze en werpt ze in het vuur, en zij worden verbrand. 7 Als u in Mij blijft en Mijn woorden in u blijven, vraag wat u maar wilt en het zal u ten deel vallen. 8 Hierin wordt Mijn Vader verheerlijkt, dat u veel vrucht draagt en Mijn discipelen bent.? Wat is het doel?
Hoe ervaar je dit snoeiproces? Sta je er open voor?
In de brede geloofs-omgang met God die het hele leven omvat, zou je een binnencirkel kunnen onderscheiden. Noem het de pit ervan.
Een regel uit een berijmde Psalm 25 (couplet 7) spreekt van ‘Gods verborgen omgang vinden zielen waar Zijn vrees in woont; (…)’.
Het is een goede vertolking van wat we in Gods Woord in Psalm 25:14aPsalm 25:14aSt.V: De verborgenheid des Heeren is voor hen, die Hem vrezen; [..] HSV: Vertrouwelijk gaat de HEERE om met wie Hem vrezen, [..] NBG-51: Des Heren vertrouwelijke omgang is met wie Hem vrezen, (St.V, HSV, NBG-51) lezen.
Wat leren we daar?
Wat is bedoeld met Gods ‘verborgen’ of ‘vertrouwelijke omgang’?
‘Vertrouwelijke omgang’:
in het Hebreeuws is de eerste betekenis: een ‘kussen’ waarop vrienden samenzitten en contact met elkaar hebben; van hieruit krijgt het de betekenis van intiem vrienden-verkeer en wat die vrienden elkaar meedelen
(vgl. Psalm 55:3Psalm 55:2-42 O God, neem mijn gebed ter ore,
verberg U niet voor mijn smeken, 3 sla acht op mij en verhoor mij.
Ik zwerf rond in mijn klagen en kreun, 4 vanwege het schreeuwen van de vijand,
vanwege de goddeloze die angst aanjaagt.
Want zij storten onrecht over mij uit,
in toorn haten zij mij.;
Ps. 64:3Psalm 64:2,32 Hoor, o God, mijn stem wanneer ik klaag;
bescherm mijn leven tegen bedreiging door de vijand. 3 Verberg mij voor de heimelijke plannen van de kwaaddoeners,
voor de oproerige menigte van wie onrecht bedrijven.;
Ps. 89:8Psalm 89:8God is zeer geducht in de raad van de heiligen
en ontzagwekkend boven allen die Hem omringen.
en Spreuken 3:32Spreuken 3:31,3231 Wees niet jaloers op een man van geweld
en verkies geen van zijn wegen, 32 want wie afwijkt van de rechte weg is voor de HEERE een gruwel,
maar met de oprechten gaat Hij vertrouwelijk om.).
Psalm 25:14aPsalm 25:14Vertrouwelijk gaat de HEERE om met wie Hem vrezen,
Zijn verbond maakt Hij hun bekend. geeft ook aan welke mensen deze omgang hebben, namelijk degenen ‘die Hem vrezen’.
Wat houdt ‘Hem vrezen’ in?
Waar legt de ‘vrees voor God’ een verband tussen, als we Psalm 25:14aPsalm 25:14Vertrouwelijk gaat de HEERE om met wie Hem vrezen,
Zijn verbond maakt Hij hun bekend. met Spreuken 1:7Spreuken 1:7De vreze des HEEREN is het beginsel van de kennis,
dwazen verachten wijsheid en vermaning. vergelijken?
Dus zij die door de Heere Jezus Christus kinderlijk respect voor hun Vader God hebben, met hen heeft Hij, en andersom met Hem hebben zij, vertrouwelijke omgang.
Welk voorbeeld hiervan zien we in Lukas 10:38e.v.Lukas 10:38-4238 Het gebeurde, toen zij onderweg waren, dat Hij in een dorp kwam. En een vrouw van wie de naam Martha was, ontving Hem in haar huis. 39 En zij had een zuster die Maria heette, die ook aan de voeten van Jezus zat en naar Zijn woord luisterde. 40 Maar Martha was druk bezig met bedienen. Nadat zij erbij was komen staan, zei zij: Heere, trekt U het Zich niet aan dat mijn zuster mij alleen laat bedienen? Zeg toch tegen haar dat zij mij helpt. 41 Jezus antwoordde en zei tegen haar: Martha, Martha, u bent bezorgd en maakt u druk over veel dingen. 42 Slechts één ding is nodig. Maria heeft het goede deel uitgekozen, dat niet van haar zal worden afgenomen.?
Hoe kun je Psalm 27:4Psalm 27:4Eén ding heb ik van de HEERE verlangd,
dát zal ik zoeken:
dat ik wonen mag in het huis van de HEERE,
al de dagen van mijn leven,
om de lieflijkheid van de HEERE te aanschouwen
en te onderzoeken in Zijn tempel. in Nieuwtestamentische setting uitleggen?
Wat voegt vers 14b aan Psalm 25:14aPsalm 25:14Vertrouwelijk gaat de HEERE om met wie Hem vrezen,
Zijn verbond maakt Hij hun bekend. toe en wat heeft dat met de verzoening van de Heere Jezus te maken?
Het Boek geeft vers 14a en b parafraserend zó weer:
‘De vriendschap met God is uitsluitend voor hen, die Hem eerbied bewijzen. Alleen zij zullen de geheimen, verborgen in Zijn beloften, leren kennen (vgl. de NBVPsalm 25:14NBV: De HEER is een vriend van wie hem vrezen,
hij maakt hen vertrouwd met zijn verbond.).’
Hoe vind je deze vertolking?
De vertrouwelijke omgang die we door het geloof met God hebben, mogen we leren uit de Schrift, waarin vooral de Psalmen en de Bijbel-heiligen (we zagen al Maria) ons een gids kunnen zijn, maar nog veel meer de Heere Jezus Christus (zie bv. het hogepriesterlijkgebed – Johannes 17).
Er zijn drie stoorzenders die de verborgen omgang met God bij de gelovigen proberen te fnuiken:
de satan,
de wereld (onze zondige omgeving)
en ons vlees (het zondige principe in ons).
Hoe merk je concreet de trekkracht hiervan?
Weet je voorbeelden uit je leven?
En als zo ons intiem contact met God wordt lam gelegd, wat is dan het logisch gevolg voor ons brede leven met en voor God?
Stelling:
‘Vroeger was er veel meer rust en dus een veel betere situatie voor een florerende stille omgang met God, dan nu.’
Reageer.
Waar een wil is, was er met Gods hulp vroeger en is er met Gods hulp ook in onze tijd een weg voor de gelovigen om God te zoeken. Hoe?
Leeft dat bij ons?
Oftewel: is het ons leven ons te oefenen in de wandel met God, waarvan je de stille omgang met Hem als de kern zou kunnen omschrijven?
Tenslotte:
misschien komt de vraag op of de kans niet groot is dat het één, de stille omgang met God, ten koste gaat van het ander, het praktisch christenleven; of andersom.
Antwoord:
laten we steeds letten op de twee-zijdigheid van het leven met en voor God (de binnen- én de buitencirkel).
Wel is de vertrouwelijke omgang met God, zou je kunnen zeggen, de voedingsbodem van het brede christenleven, van heel ons doen en laten met en voor God, heel onze levenswandel; inclusief ons leven in gezin, kerk en maatschappij met al zijn consequenties.
Alles gegrond op het volbrachte verlossingswerk van Jezus Christus (en Zijn aansluitende voort-durende voorbede), waar we door het geloof deel aan mogen hebben.
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.