Deze notities horen bij de studie: Fundamenten van het Christelijk geloof hoofdstuk 6 (opent in nieuw tabblad).
Sommigen denken bij gebed aan het (verschillende malen achter elkaar) opzeggen van een ‘Wees gegroetje’ of het ‘Onze Vader’ als een soort boetedoening of om God tevreden te stemmen. Anderen denken bij gebed aan esthetisch verantwoorde liturgische gebeden in de kerkdienst. Weer anderen zien gebed als een soort meditatie.
Werkelijk bidden heeft te maken met communiceren met de levende God met wie we door Jezus Christus een band gekregen hebben. Met deze God mogen we omgaan. Hij spreekt tot ons door Zijn Woord. Wij antwoorden door gebed.
Mensen hebben vragen als: Is er wel een persoonlijke God? Is Hij goed? Heeft Hij wel alles in de hand? Interesseert Hij zich wel voor mij?
M.b.t. Ps. 1:2Ps. 1:2maar die zijn vreugde vindt in de wet van de HEERE en Zijn wet dag en nacht overdenkt. en Kol. 4:2Kol. 4:2Houd sterk aan in het gebed, en wees daarin waakzaam met dankzegging. / 1Thess. 5:171Thess. 5:17Bid zonder ophouden.: naast meer of minder vaste tijden ook tussendoor steeds weer contact met God zoeken door het bezig zijn met Gods onderwijzing en met gebed; er mee doorgaan niet alleen als je zin hebt of als het je uitkomt. Praktisch betekent het dat je – terwijl je natuurlijk werkt, slaapt, eet, gesprekken voert, etc – toch contact met God houdt (je geestelijke antenne op Hem gericht houdt), tussen de bedrijven door ‘ns wat met flarden van Bijbelgedeeltes door je heen laat gaan en bij de dingen die de revue passeren God vraagt om hulp en Hem dankt; soms meer, soms minder nadrukkelijk. Hij vult je leven.
Wel oppassen voor krampachtigheid. Het moet als het ware gaan als ademhalen, zó natuurlijk.
Met knielen druk je ontzag ten opzichte van God uit, en dat je afhankelijk van Hem bent.
Hardop Bijbellezen en gebed, inclusief het sluiten van je ogen bij het bidden, heeft duidelijke voordelen i.v.m. de concentratie.
Het gaat in Matth. 6:6Matth. 6:6Maar u, wanneer u bidt, ga in uw binnenkamer, sluit uw deur en bid tot uw Vader, Die in het verborgene is; en uw Vader, Die in het verborgene ziet, zal het u in het openbaar vergelden. om het oprecht bidden, niet als een huichelaar.
In In 1Kor. 12:9b, 30aIn 1Kor. 12:8-9, 308 Want aan de één wordt door de Geest een woord van wijsheid gegeven en aan de ander een woord van kennis, door dezelfde Geest; 9 en aan een ander geloof, door dezelfde Geest, en aan een ander genadegaven van genezingen, door dezelfde Geest;
[..] 30 Hebben zij soms allen genadegaven van genezingen? Spreken zij soms allen in talen? Zijn zij soms allen uitleggers? gaat het wellicht om een gebedsgave van genezing.
In Ps. 138:8Psalm 138:8De HEERE zal Zijn werk voor mij voltooien;
Uw goedertierenheid, HEERE, is voor eeuwig;
laat de werken van Uw handen niet los. lezen we de belofte dat de HEERE het voor David voltooien (voleinden) zal. In datzelfde vers beantwoordt David deze belofte door daarvoor te bidden: ‘(…) laat de werken van Uw handen niet los (laat niet varen de werken Uwer handen)’.
Of Ps. 25Psalm 25:2,32 mijn God, op U vertrouw ik;
laat mij niet beschaamd worden,
laat mijn vijanden niet van vreugde over mij opspringen. 3 Ja, allen die U verwachten, worden niet beschaamd;
beschaamd worden zij die zonder reden trouweloos handelen.: in vs 2a lezen we: ‘(…) laat mij niet beschaamd worden’; in vs 3 de belofte: ‘Ja, allen die U verwachten, worden niet beschaamd’.
Personen uit de heidenvolken of zij die heidens denken (over het gebed), menen dat ze in hun bidden hun god uitgebreid op de hoogte moeten stellen van hun noden (vgl. daarentegen vs 8bPsalm 25:8Goed en waarachtig is de HEERE,
daarom onderwijst Hij zondaars in de weg.) en hun beden breedsprakig moeten inkleden, voordat zij verhoord zullen worden (vergelijk het doen en laten van de Baäl-priesters op de Karmel, 1Kon. 18:20vv.1Kon. 18:20,26,28-2920 Daarop stuurde Achab boden naar alle Israëlieten, en bracht de profeten op de berg Karmel bijeen.
[..] 26 Zij namen de jonge stier die hij hun had gegeven, en maakten die klaar. Ze riepen de naam van de Baäl aan, van de morgen tot de middag: O Baäl, antwoord ons! Maar er kwam geen stem en er was niemand die antwoordde. Zij sprongen tegen het altaar aan, dat men gemaakt had.
[..] 28 Zij riepen met luider stem en kerfden hun lichamen naar hun wijze van doen met zwaarden en speren, totdat het bloed over hen heen stroomde. 29 En het gebeurde, toen de middag voorbij was, dat zij in geestvervoering raakten, tot de tijd van het brengen van het graanoffer. Er kwam geen stem en er was niemand die antwoordde; er kwam geen teken van leven.). Erachter zit een bepaald godsbeeld en het missen van een vertrouwensband.
Het gaat hier overigens niet om de tijdsduur van het gebed; de Heere Jezus kan ook lang bidden (Luk. 6:12Lukas 6:12Het gebeurde in die dagen dat Hij naar buiten ging, naar de berg, om te bidden; en Hij bleef heel de nacht in gebed tot God.; Joh. 17). Het gaat om geloofsvertrouwen dat geen omhaal van woorden nodig heeft om God te vermurwen.
God wil ons wat we nodig hebben op het gebed schenken.
Doordat God Zijn eigen Zoon aan het kruis verstootte, kon Hij ons als kinderen aannemen – door het geloof. God wil als een (goede) Vader ons leiden door Zijn Woord en Geest en voor ons zorgen – op het gebed. God kan dit ook, want Hij is niet alleen Vader, maar onze hemelse Vader; Hij is niet gebonden aan onze aardse onmogelijkheden.
– – o – –
‘k kwam een citaat van Augustinus tegen – uit een commentaar van hem op Psalm 85 – dat ik hier toch even nog wil afdrukken:
‘Als u bidt, let er dan voor alles op dat u dan tot God spreekt. En wanneer u uit de Bijbel leest, let er dan voor alles op dat God tot u spreekt’.
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.