Notities bij 5. Jezus’ hemelvaart en wederkomst
Deze notities horen bij de studie: Fundamenten van het Christelijk geloof hoofdstuk 5 (opent in nieuw tabblad). In wordt Jezus’ hemelvaart voorafschaduwd door het binnengaan van de Hogepriester in het Heilige der heiligen (het heiligdom) met bloed van een bokje. Christus’ hemelvaart is een triomftocht, Christus als Overwinnaar naar de hemel, de bijzondere woonplaats van God; Het was Christus’ kroningsdag. De hemelvaart is tot Jezus’ verheerlijking. Het is als het ware met de opstanding de afronding van Jezus’ verlossingswerk op aarde. a. Christus bereidt plaats. b. Christus is onze Voorspraak/Voorbidder bij God. c. De Heilige Geest komt tot ons. In de hemelvaart van Christus zijn alle gelovigen medegezet in de hemel. Wij weliswaar nog niet letterlijk, maar we worden er door de Heere Jezus vertegenwoordigd. En zo zeker als Hij er al is, zo zeker is het dat wij er ook zullen komen. Denken (verzuchten): was Jezus nog maar hier – is dus gezien voorgaande niet terecht. Al is het voor te stellen; we hebben reden om blij te zijn. voor Jezus Zelf dus (zie punt 2 hierboven); voor ons (zie de drie punten bij punt 3). We worden aangespoord bezig te zijn met wat Gods koninkrijk bevordert (wij zijn vaak vooral druk met onze eigen koninkrijkjes…) en Gods ge-recht-igheid (het leven naar Gods wil: bijvoorbeeld en ). In kunnen we de volgende facetten zien ten aanzien van de wederkomst van de Heere: (vgl. en ; en ; ; ; ; ; ; ; ) Impliciet is het duidelijk dat het God de Vader’s tijd () is en dus komt Zijn Zoon Jezus Christus in actie. Als verheerlijkte Koning daalt Hij neer uit de hemel en geeft Zijn bevelen aan Zijn ondercommandant (‘aartsengel’, lett.: archangel, St.V.: begin-engel, loopt voorop, opperengel Michael waarschijnlijk, vgl. ). Deze hemelse generaal geeft het bevel verder en zet een engelenleger in beweging, gepaard met bazuin-/trompet-geschal. Eerst vindt dan de opstanding van de gestorven gelovigen plaats (op de stem van de Heere Jezus). Vervolgens de vereniging met de nog levende gelovigen. Samen weggevoerd de Heere tegemoet. Met er aangekoppeld een voortdurend samenzijn met de Heere. Sommige mensen denken aan een plotselinge opname richting hemel. Het is echter de vraag of het hier gaat om een apart gebeuren dat aan de uiteindelijke wederkomst voorafgaat. De verenigde gelovigen worden weliswaar door Goddelijk ingrijpen weggevoerd (‘harpazein’: roven; wegvoeren) op de wolken. Ze worden door de wolken opgetild en weggedragen om hun Heere (Heer) en Heiland te ontmoeten. Maar deze buitengewone ontmoeting wordt getypeerd met een term (‘apantesis’) uit de hellenistische wereld die gebruikt werd voor het onthaal van een...