Notities bij 10. Het avondmaal
Deze notities horen bij de studie: Fundamenten van het Christelijk geloof hoofdstuk 10 (opent in nieuw tabblad). Goed uitgelegd. We hoeven geen bezwaar tegen de term ‘sacrament’ te hebben. Het woord betekent: een heilige (dus door God apart gezette) handeling. Van het Latijnse ‘sacer’, heilig. Het wordt het ‘breken van het brood’ genoemd. Met deze term werd in het algemeen het houden van een maaltijd aangegeven. (Zie ; .) Maar als het in zo speciaal genoemd wordt als één van de vier fundamentele kenmerken bij de gelovigen, dan moeten we wel denken aan het avondmaal, de maaltijd van de Heere. De gewone maaltijden, het samen eten van de gelovigen, valt veeleer onder het punt: de gemeenschap. Net als het houden van de andere drie elementen van vers 42, heeft Jezus geboden avondmaal te vieren. (Zie ). Zie verder en waar ook sprake is van breken van brood, nl. als onderdeel van het vieren van het avondmaal. ‘Volharden’: in het Grieks staat het woord ‘proskartereoo’ dat wijst op karakteristieke zaken, die constant de aandacht vragen. Het doel is om Jezus te gedenken, Hem en Zijn lijden en sterven, het kruis van Golgotha, Lam van God voor onze zonden geofferd. (; ) Het paaslam van het Oudtestamentische Paasfeest wijst heen naar het Lam Gods, Jezus, Die Zichzelf voor ons heeft laten offeren. Het brood is teken van het lichaam van Christus. Het brood wordt gebroken als beeld van Jezus’ lichaam dat op Golgotha voor onze zonden gebroken, geofferd is. Als we de Bijbelgedeeltes over het avondmaal lezen, krijgen we de indruk dat wordt gecommuniceerd dat de Heere Jezus dát brood gebruikt dat voor handen is en dat dat ook voor ons van toepassing is (bij de Heere Jezus was dat bijvoorbeeld ongezuurd brood i.v.m. de viering van het pesach (pascha); maar dat m.b.t. het vieren van het avondmaal het brood beslist ongezuurd of ongedeeld moet zijn, wordt niet gecommuniceerd). Ongezuurd brood: voorschrift voor het pesach. Eén van de inzettingen, schaduwen die naar de Heere Jezus toewijzen. Op Gods tijd en plaats is het Ware gekomen, de schaduw-inzettingen gaan aan de kant. Vergelijk de uiteenzetting ‘Oudtestamentische voorschriften en toepassing nu’, dat – zo de Heere het geeft – op een later tijdstip op deze website zal komen, als onderdeel van de studie-serie: ‘Zoektocht Gouden draad door de Bijbel’. Daarom: (liever) geen ongezuurd brood, maar brood dat voor handen is. De wijn uitgegoten in een beker is beeld van Jezus’ bloed dat op Golgotha voor ons vergoten is tot vergeving van zonden. We nemen de tekenen van brood en wijn tot ons, dat be-teken-t...